«Виклики викладання та досвід апробації курсу «Історія: Україна і світ» (10–11 класи)»

На теренах м. Львова відбувся семінар «Виклики викладання та досвід апробації курсу «Історія: Україна і світ» (10–11 класи)»

Всеукраїнська Асоціація викладачів історії та суспільних дисциплін «Нова Доба», у співпраці з Львівським обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти (ЛОІППО), за підтримки Фонду «Пам’ять, Відповідальність і Майбутнє» (“EVZ”) та Міністерства освіти і науки України, провела 28-29 листопада 2017 р. у м. Львові семінар методистів обласних інститутів післядипломної освіти та членів авторського колективу програм курсів історії для 10-11 класів під назвою «Виклики викладання та досвід апробації курсу «Історія: Україна і світ» (10–11 класи)».

Основною метою зустрічі, як стає зрозуміло з назви, стало обговорення змін до викладання історії у середніх навчальних закладах, зокрема – інтеграції курсів у новій українській школі. Які принципи взяли за основу педагоги і науковці при розробці нового предмету? Який відсоток матеріалу буде присвячено вітчизняним подіям? Чи не вплинуть зміни на рівень знань молодшого покоління про власний народ і його історію? Зрештою, яке змістове наповнення курсу чекає на вчителів та учнів у близькому майбутньому? Зі всіма цими непростими (а то й відверто страшними для багатьох) питаннями і спробували розібратися наші учасники.

Розпочався захід для гостей семінару вранці 28 листопада 2017 р. не зовсім традиційно, а саме з екскурсії. Під керівництвом представника ВА «Нова Доба» та методиста Дитячого центру туризму, спорту та екскурсій Сихівського району м. Львова, історика Тараса Олексина, учасники заходу з інших міст України отримали змогу дізнатися маловідомі подробиці про минуле Будинку Вчених, головного корпусу Львівського національного університету імені Івана Франка, вул. Листопадового Чину і парку Івана Франка, а також архітектурної і культурної перлини міста – Собору Святого Юра.

Після реєстрації присутніх, до них звернулися зі вступним словом: директор ЛОІППО, Заслужений діяч освіти України, к. біол. н. Роман Шиян, головний спеціаліст департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Міністерства освіти і науки України Раїса Євтушенко, а також член правління ВА «Нова Доба», доцент кафедри суспільствознавчої освіти ЛОІППО д. пед. н. Петро Кендзьор. У цих виступах було приділено основну увагу викликам, що стоять перед сучасними педагогами, і, як наслідок, потребі трансформації шкільного курсу історії.

Перша сесія була повністю присвячена виступу Петра Кендзьора на тему: «Методичні підходи до інтеграції змісту курсів Історії України та всесвітньої історії» (на прикладі інтерактивного онлайн-посібника до теми «Друга світова війна» https://www.novadoba.org.ua/ww2-intro). Лектор приділив значну увагу новітнім підходам до викладання цієї складної теми старшокласникам. Зокрема, активному використанню у навчанні «кліпового» мислення юного покоління, сучасних гаджетів та нетрадиційних джерел інформації про період Другої світової війни.

Під час наступної сесії відбулися виступи таких учасників: доцента кафедри новітньої історії України ім. М. Грушевського ЛНУ імені Івана Франка, к. і. н. Мар’яна Мудрого («Історія: Україна і світ. 10 – 11 класи»), доцента кафедри суспільних дисциплін Чернігівського ОІППО імені К. Д. Ушинського, к. пед. н. Олександра Мокрогуза («Робота з навчальними проектами, практичні роботи, есе. Медіаосвіта як фактор формування інформаційної компетентності») та вчителя історії ЗОШ № 31 м. Львова Ірини Васильків («Викладання історії у старших класах закладів загальної середньої освіти: досвід та новації»). Згадані лекції дозволили присутнім дізнатися більше про «внутрішню кухню» підготовки оновленого курсу історії у середніх навчальних закладах, а також ті підходи, які дозволяють забезпечити ефективніше засвоєння знань школярами.

Завершився перший день зустрічі по-справжньому «гарячими» дебатами на тему: «Виклики викладання курсів історії ХХ – початку ХХІ ст. у старших класах закладів загальної освіти», до яких долучилися як автори програм, навчальних та навчально-методичних матеріалів, так і вчителі, котрі пілотують курс, і методисти обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти.

Другий день семінару, 29 листопада 2017 р., виявився не менш продуктивним. Зокрема, під час третьої сесії відбувся розгляд теми «Формування навчального простору інтегрованого курсу «Історія: Україна і світ» засобами інформаційних технологій». Серед лекторів, які провели для присутніх майстер-класи з різних тем вітчизняної історії першої половини ХХ ст., були наступні педагоги: заслужений вчитель України Олена Бурлака (Городищенський економічний ліцей Черкаської області), Людмила Шишка (ЗОШ І-ІІІ ст. № 5 м. Новий Розділ), Зоряна Сухоцька (Львівська ЗОШ І-ІІІ ст. № 44 ім. Т. Шевченка), Тетяна Формос (Львівська ЗОШ І-ІІІ ст. № 37), Галина Старко (Львівський НВК ім. В.Симоненка), Галина Голіновська (ЗОШ І-ІІІ ст. № 3 м. Броди), а також Ірина Васильків (Львівська ЗОШ І-ІІІ ст. № 31).

Не менша увага була прикута до виступу директора Українського інституту вивчення Голокосту «Ткума», директора Музею «Пам'ять єврейського народу та Голокост в Україні» (м. Дніпро), докторанта Запорізького національного університету, к. і. н. Ігоря Щупака, котрий презентував програму «Історія України. 10-11 класи».

На останню, четверту, сесію припала рефлексія, під час якої відбулося обговорення змодельованих занять та представлених навчально-методичних матеріалів курсу «Історія: Україна та світ». Особливо цікавим виявився виступ доцента кафедри нової та новітньої історії зарубіжних країн ЛНУ імені Івана Франка, к. і. н. Руслана Сіромського, який звернув увагу присутніх на виклики, що стоять перед науковцями і педагогами щодо інтеграції курсу історії у школі, а також на персональну відповідальність вчителів перед учнями і соціумом.

Від імені організаторів семінару, хочеться подякувати всім учасникам за плідну роботу, демонстрацію численних здобутків у питанні реформування підходів до викладання шкільного курсу історії, а що найважливіше – ініціативність у такій непростій сфері. Зрештою, саме від активної позиції учасників навчального процесу – педагогів та самих учнів – на наше переконання, і залежить успіх будь-якої реформи та конкурентоздатність тих знань, які будуть засвоєні школярами в стінах навчальних закладів. Тож натхнення і сили – це те, чого і хочеться побажати всім причетним до вдосконалення освітнього процесу в Україні.

Copyright © 2016 ВА "Нова Доба". Усі права застережено.